De nummer 1 succesfactor: storytelling

door | nov 2, 2019 | Content Marketing

Verhalen verkopen

We kopen niet meer een product of dienst, we kopen een verhaal. Ongeacht wat voor soort bedrijf je hebt, het hebben van een verhaal en een gezicht is van cruciaal belang voor de conversie.

Maar hoe pas je storytelling dan toe en wanneer doe je het wel of niet goed?

Er was eens…

Dat is natuurlijk niet wat we bedoelen met storytelling. Het is niet een standaardverhaal van A naar B, maar het moet de klantenreis beschrijven van jouw doelgroep.

Bijvoorbeeld wanneer je een coach bent. Je kan uitleggen waarom jouw dienst zo belangrijk is om aan te schaffen, maar dan leg je te veel de nadruk op de klant. In plaats daarvan kun je het heel persoonlijk maken door vanuit jouw ogen te vertellen wat een bepaalde verandering voor jou heeft betekend. Vervolgens kan de klant zich daarmee identificeren en dat zorgt weer voor de positieve herkenning.

Met name via social media is het storytelling populairder dan ooit. De kanalen zijn perfect in te zetten voor het vertellen van een verhaal en het bouwen van een merk. Voor welk kanaal je ook kiest; zorg dat je een goede inleiding hebt. 

Wij besteden om die reden altijd veel tijd aan de zogenoemde bio. Het aanpassen van de Instagram biografie is gemakkelijk te doen via de instellingen bij jouw account.  

Alles en iedereen heeft een verhaal

Het maakt niet uit wat voor product je verkoopt of wat voor dienst je aanbiedt; alles heeft een verhaal. Jij als ondernemer bent vanuit een bepaalde visie begonnen aan jouw onderneming en dat is jouw unieke verhaal! Dat maakt het authentiek voor de lezer en daardoor veel aannemelijker om te kopen. Zorg dus dat je jouw verhaal kent en dat je dat goed weet te vertellen. 

Slimsalon case 1 epische website content growth leaders mobiel

Storytelling veranderen in storyselling

Het verschil? Van het vertellen van jouw verhaal ga je over naar het verkopen van jouw verhaal.

In plaats van de bezoekers te vertellen wat jouw verhaal is, ga je over naar het uitleggen waarom jouw verhaal ook toepasselijk is voor de lezer. De bezoeker is namelijk met een reden naar jouw website gekomen en daar is het aan jou de taak de lezer te overtuigen om te blijven.

“Everyone has a story.”

Voorbeelden van storytelling

Storytelling is een breed begrip, maar het wil eigenlijk zeggen dat jouw bedrijf tot leven komt door een verhaal. Als kind hadden we allemaal een grote fantasie en konden we ons een wereld indenken tijdens het horen van een verhaal. Storytelling doet datzelfde, maar dan voor de volwassenen.

Een organisatie die als geen ander weet wat de kracht van storytelling is, is natuurlijk de Efteling. Met de lancering van onder andere de Baron en Symbolica hebben ze complete producties weten te maken. Ineens is het niet meer alleen een achtbaan, maar een compleet andere wereld waar je in terechtkomt.

Slimsalon case 2 epische website content growth leaders mobiel

Storytelling inzetten voor jouw bedrijf

Je kunt storytelling op allerlei manieren inzetten voor jouw bedrijf. Allereerst moet je precies weten wie jouw doelgroep is. Vervolgens moet je erachter komen wat hen aantrekt in een verhaal. Creëer een verhaal waar ze zich volledig in kunnen vinden en ga dat verder uitbreiden.

Welke kanalen werken het beste en hoe willen ze aangesproken worden? Storytelling zorgt ervoor dat jouw merk tot leven komt en gaat staan als een huis. Wil jij graag dat jouw verhaal verteld wordt als nooit tevoren en dat je de klanten gaat binnenhalen?

Maak kennis met onze verhalenvertellers en leer alles over de kracht van overtuiging! Stuur ons een berichtje en ontvang vrijblijvend een offerte, geheel op maat!

Schermafbeelding 2019 09 16 om 10.47.16

Over Danique
Storyteller

Met een passie voor verhalen is het mijn droom om de reddende prins(es) te zijn in het marketingoerwoud. Samen gaan we terug naar de kern om jouw doelgroep om te toveren tot converterende klanten.

Lees ook

Wat anderen lezen

Subscribe & Follow

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte blijven van de nieuwste marketingontwikkelingen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en pas de nieuwste technieken toe voor een optimaal presterende website!